לדף הבית - www.israports.co.il
דף הבית
דלג על קישורי ניווט
אודות החברה
פיתוח נמלים
ניהול נכסים
שירותים מקוונים
ענף הנמלים בישראל
איכות הסביבה
מרכז החיפוש
צור קשר



דלג על קישורי ניווט
אודות החברה
פיתוח נמלים
ניהול נכסים
שירותים מקוונים
ענף הנמלים בישראל
סחר חוץ ונתונים סטטיסטים
מרחב נמל חיפה
מרחב נמל אשדוד
מרחב נמל אילת
רשות הספנות והנמלים
קישורים לאתרים
גלריית תמונות היסטוריות
איכות הסביבה
מרכז החיפוש
מבט על מרחב נמל חיפה

במרחב נמל חיפה מתרכזת פעילות נמלית ענפה המניעה את כלכלת ישראל, שבמרכזה שינוע מטענים אל ישראל וממנה , הכוללת שינוע מכולות, מטען כללי, דרך צובר, דלקים, כימיקלים, ועד לגרעיני תבואה. שירותים אלה ניתנים בעיקר באמצעות חברת נמל חיפה. עליה ועל חברות נוספות הפועלות בתחום שינוע מטענים במרחב הנמל, במידע הבא :

 

חברת נמל חיפה

נמל חיפה הוקם בתקופת המנדט הבריטי , במפרץ חיפה,  והחל לפעול 
בשנת 1933. עם הקמת המדינה, שימש נמל חיפה כשער הימי המרכזי של ישראל. בתקופת רשות הנמלים הורחב הנמל מזרחה ובמסגרת זו הוקם בין היתר מסוף המכולות המזרחי. עם פרוק רשות הנמלים בפברואר 2005, החלה לפעול חברת נמל חיפה, חברה ממשלתית עצמאית, המפעילה ומנהלת את הנמל . 
 

 

מבנה הנמל :

אגן הנמל משתרע על שטח של 2,000 דונם והשטח היבשתי שלו על פני 700 דונם (לא כולל אזור נמל הקישון המשתרע על פני כ- 300 דונם). בנמל שני שוברי גלים באורך כולל של 3,591 מטרים. אורך הרציפים הכולל שלו עומד על 6,541 מטרים ועומק המים לאורך הרציפים השונים נע בין 10.5 לכ-15.5 מטר שבמסוף הכרמל.

אזור מסוף המכולות המזרחי – ממוקם בחזית אזור "חוף שמן". המסוף משולב ברציף מודרני באורך של 960 מטרים שעומקו כ-14 מטר. מסוף המכולות מקושר לרכבת מטענים ע"י  2 מסילות רכבת מטענים באורך של כ- 225 מטר כל אחת עם קו הזנה אחד. לצד מסוף זה נמצא מזח הדלק לשינוע דלקים.
 
מזרחית לרציפי הנמל הראשי, משתרע אזור  הקישון הכולל את נמל הקישון (המערבי), מתחם רציף קישון מזרח ומסוף הכימיקלים, ששטחם הכולל הוא 1,500 דונם .


נמל חיפה במספרים:

בשנת 2013 שינע הנמל 25.7 מיליון טון מטען , תנועת המכולות הסתכמה ב-  1.357 מליון TEU  (שווה ערך מכולת 20 רגל). ומספר הנוסעים בשנה זו הסתכם ב-253,524 .

עובדים : כ- 1,000 .

מסוף הכימיקלים:

בנמל חיפה ממוקמים שני מסופי כימיקלים לשינוע ואחסון כימיקלים בצובר נוזלי ובפזה גזית. המסוף צפוני ממוקם בצידו הצפוני של נמל הקישון ובו אפשרות עגינה בו זמנית לשלש מיכליות. אורכו 490 מטר ועומק המים נע בין 8-11 מטר. במסוף הכימיקלים הצפוני משתמשות מספר חברות  :  חב' חיפה כימיקלים (אמוניה) , חב' גדות מסופים (כימיקלים שונים ), חב' כאו"ל (אתילן) , חב' גדיב (ארומטים) חב' דור אלון (גפ"מ) , חב' דור כימיקלים  (מתנול). במסוף הדרומי משתמשות חברת גדות אחסון ושינוע (אחסון ושינוע כימיקלים) .

מסוף הנוסעים: 

המסוף הנוסעים המודרני משרת אניות נופש( סיור) השוהות בנמל יום או יומיים וגם אניות קו. במסוף מכלול של מתקנים המיועדים להקנות נוחות מרבית לנוסעים.  בין השאר, הוכשר אולם המתנה למלווים, אזור מיוחד ליוצאים לחו"ל בו חנויות פטורות ממכס וקפיטריה.

פיתוח נמל חיפה :

פרויקט "הכרמל" מסוף מכולות חדיש שהוקם ע"י חברת נמלי ישראל, בהשקעה כוללת של  כ-מיליארד שקל הועבר להפעלת חברת נמל חיפה ביוני 2009. במסגרת הפרויקט נבנה  מסוף  מכולות מודרני המשתרע על שטח של כ-290 דונם וכולל רציף באורך 700 מטר בעל עומק מים של 15.5 מטרים, אשר הגדיל את קיבולת הנמל ומאפשר שינוע של מעל לחצי מיליון מכולות נוספות בשנה, וכן פקידת אוניות מכולה גדולות מסוג  Super Post Panamax. כחלק מן הפרויקט יוקם גם מתחם השער חדש, מתחם מודרני שיקצר את זמן שהיית המובילים בנמל, מיזם הנמצא בשלבי תכנון מתקדמים ע"י חברת נמלי ישראל בשת"פ עם חברת נמל חיפה.
חברת נמלי ישראל השלימה את הארכת רציף קישון-מזרח לאחר שסיימה את פיתוח המתחם כולו ומכשירה אותו לשינוע מטענים, החברה השלימה  בנוסף את הרחבת  מסוף המכולות המזרחי בנמל חיפה בהשקעה של כ-170 מיליון ש"ח וכעת מבצעת את שיקום חזית הרציף הראשי במסוף ופרויקט לשיקום רציפים 1-6 רציפי הנוסעים ורציפי מטען וותיקים.


WWW.haifaport.co.il

 

מספנות ישראל

חברת מספנות ישראל נוסדה בשנת 1959 כחברה ציבוריות שנועדה לבנות ולתקן כלי שיט צבאיים ואזרחיים. החברה היתה בבעלות ממשלתית עד שנת 1995, אז הופרטה ונמכרה לאנשי עסקים פרטיים. החברה ממוקמת בשטחים שבתחום אחריותה של חברת נמלי ישראל .
 מספנות ישראל, שהיא המספנה היחידה בישראל, ממוקמת בסמוך לשפך נחל הקישון על שטח שלכ- 335 דונם, ובה רציפים באורך 900 מטר, עם עומק מים של 12 מטרים.
חברת מספנות ישראל פועלת במסגרת הסכמים חוזיים שראשיתם בימי רשות הנמלים דאז, וכאלה שניתנו ע"י חברת נמלי ישראל כיום.

שינוע מטענים נמליים

בשנת 2007 החלו לראשונה מספנות ישראל בשינוע מטענים נמליים, עם קבלת היתר מחברת נמלי ישראל לפריקה וטעינה של מטעני סוכר בלבד. הדבר נעשה במסגרת הסכמי הרפורמה בנמלים ויצא לפועל עם קבלת כתב הסמכה משרי האוצר והתחבורה. בינואר 2008 הורחב ההיתר שהעניקה חברת נמלי ישראל ,לפריקת כל סוגי המטענים שהוגדרו בהסכמי הרפורמה בנמלים, בכך הפכה מספנות ישראל לנמל הראשון בישראל בניהול פרטי. מהלך זה נכנס לתוקפו עם מתן כתב הסמכה משרי האוצר והתחבורה במרס 2008 .

בחמש שנות פעילות הגדיל הנמל הפרטי את פעילותו  מ-300 אלף טון מטען בשנה הראשונה ל-1.7 מיליון טון ב-2013.
היקף פעילות הנמל בשנת הפעילות הראשונה שלו (2008) הסתכם ב-300 אלף טון מטען. בשנת 2013 הגיע היקף הפעילות ל-1.7 מיליון טון
ואילו בשנת 2014 צפוי ההיקף לגדול ל-2 מיליון טון.

 
תחומי פעילות נוספים

טרם הרחבת פעילותה לתחום שינוע המטענים פעלה החברה ופועלת בשלושה תחומים עיקריים:

בניית כלי שייט - במספנות נבנות אוניות בדחי מ-500 עד 10,000 טון לצרכים צבאיים ואזרחיים. בשנים האחרונות התמקדה  מספנות ישראל בבניית כלי שייט צבאיים בינוניים וקטנים המיועדים לחיל הים הישראלי וללקוחות זרים. בתחום האזרחי נבנות גוררות, דוברות וסירות רב תכליתיות. לאחרונה החלו המספנות בפרויקט לבניית אניות מטען כללי בעלות של כ-50 מיליון דולר.

תיקון אניות - החברה קשורה בהסכמים עם מדינות וחברות ספנות שונות, בכלל זה אניות חיל הים הישראלי, הצי השישי, מנו ספנות, קצא"א, חברות הנמל בארץ, נמל חדרה וחברות ספנות בישראל ובעולם. לצורך זה מפעילה החברה מבדוק צף בכושר הרמה של 4,500 טון.

יצור מוצרי תשתית - החברה מרכיבה ומייצרת חלקים למנופים לפריקת מכולות ומנופי רציף,ועוסקת גם בתחום מיכלי התפלה, מתקנים לשימוש בגז טבעי, שרוולים לנתב"ג, מיכלי לחץ ומבני פלדה גדולים, כמו גם המזח לתחנת הכח בחדרה.

www.israel-shipyards.com

 

ממגורות הגרעינים (דגון)

ממגורות הגרעינים הפועלות בנמל חיפה הן הגדולות בישראל ונמצאות בבעלות חברת נמלי ישראל ומנוהלות ומופעלות ע"י חברת דגון. בשנת
2013 שינעו הממגורות בחיפה כ-3 מיליון טון גרעיני תבואות מיובאים. קיבולת האיחסון בממגורות כ-85 אלף טון.

הממגורות, הידועות כממגורות דגון ע"ש החברה המפעילה, הוקמו כחלק מחזונו של דר' ראובן הכט, אשר פעל  לקידום משק הגרעינים בישראל באמצעות הקמת ממגורות ומסוף בעל מתקנים לפריקה, שינוע ואחסון גרעיני תבואות.
בשנת 1950 קיבל דר' הכט את הזיכיון הראשון שהעניקה ממשלת ישראל והחל בבנייתן. הממגורות החלו לפעול בשנת 1955 .מאז, מבצעת חברת דגון את פריקת האוניות והשינוע למרבית מטעני הגרעינים המיובאים ארצה.

בשנת 2003, בתום תקופת זיכיון בת 50 שנה, עברה הבעלות על מבני וציוד המסוף לרשות הנמלים , אשר יצאה  בשנת 2001 במכרז לניהול הממגורות. בסיום הליכי המכרז, ולאחר הליך משפטי ממושך, זכתה חברת דגון בהפעלת הממגורות עד לשנת 2019.

חברת נמלי ישראל ביצעה בשנים האחרונות שדרוג ושכלול של הממגורות, במסגרת תוכנית פיתוח שהיקפה הכולל כ- 60 מיליון ש"ח.
החברה השלימה פרויקט לשכלול מערך הפריקה בממגורות (הקמת מסוע גרעינים חדש והארכת מסוע קיים) וכן רכשה שני מדלים פניאומטיים חדישים ומודרניים, שהחליפו מדלים משנות ה-70, בנוסף , פועלת החברה לשדרוג מערך הבטיחות וכיבוי אש בממגורות.

 

 

"נמל הדלק" - תש"נ

בנמל  חיפה פועל "נמל הדלק"  - מזח הדלק המופעל ע"י חברת תש"נ- חברת תשתיות נפט ואנרגיה בע”מ (תש”נ), שהינה חברת התשתית הממשלתית הגדולה במערכת משק הדלק במדינת ישראל. בשנת 1931 נחתמה אמנה בין הנציב העליון הבריטי בארץ ישראל לבין חברת הנפט העיראקית להעברת הנפט העיראקי דרך ירדן לחיפה ומשם למדינות אירופה. בחסות ממשלת בריטניה, הוקמו בא"י נמלי דלק, מערך קווי הובלה ומתקני אחסון, המשמשים את החברה עד היום.
לצד תפקידה הלאומי פועלת חברת תש”נ כגוף כלכלי היוזם פעילות עסקית ומסחרית המוּנע משוק האנרגיה ומתמורותיו. פעילות החברה חולשת על קשת רחבה של תחומים במשק הדלק: היא מספקת שירותי נמל ליבוא ויצוא של דלק ותזקיקים; שירותי תשתית לאחסון; אספקה והולכת דלקים באמצעות מערכות האחסון ורשת קווים ארצית; טיפול במוצרי דלק גולמי ותזקיקים וניפוק למיכליות כביש.

www.pei.co.il

*צילומים: אופק צילומי אויר, יח"צ מספנות ישראל, ורהפטיג-ונציאן, ארכיון רשות הנמלים.



  Skip Navigation Links
דף הבית
אודות האתר
מפת האתר
דרושים
פניות הציבור
שאלות נפוצות
RSS
כל הזכויות שמורות לחברת נמלי ישראל