סחר חוץ ​ונתונים סטטיסטים

​נמלי ישראל – השער של המדינה לסחר הבינלאומי

עיקר סחר החוץ של ישראל עובר דרך נמלי הים, המשנעים כ- 99% מסך מטעני היצוא והיבוא (בטונות) . השוואה בינלאומית של פילוח אמצעי השינוע השונים של סחר החוץ, מלמדת על תלות גבוהה במיוחד בנמלים בהשוואה למדינות אחרות והם מהווים צינור ההובלה העיקרי לכלכלת ישראל. 
למשק הישראלי תלות גבוהה בסחר החוץ, הבולטת נוכח מספר מאפיינים מרכזים- מיעוט במשאבים טבעיים - מצב המחייב קיום של משק פתוח בעל שיעורי יבוא גבוהים , במענה לכלל הצרכים במשק ; רמות צריכה גבוהות ; כמו כן במשק הישראלי מספר ענפי ייצוא יחודיים בעלי ביקוש נמוך בשוק המקומי ותלותם בסחר החוץ גבוהה מאוד, הבולטים שבהם- חומרי גלם (כגון אשלג ופוספטים) לצד מוצרי טכנולוגיה עילית שמיועדים בעיקר לחו"ל.

 
מהשוואה בינלאומית עולה כי היקף סחר החוץ של ישראל גבוה מזה של מדינות מפותחות רבות. שיעור השווי הכספי של סחר החוץ מהתמ"ג בישראל עומד על כ- 62% , שיעור שהינו מהגבוהים בעולם המערבי.
צלם : ורהפטיג - וניציאן ​

 
בשל המבנה הגיאו-פוליטי של המזרח התיכון, שווקי המקור והיעד של סחר החוץ בישראל אינם סמוכים לה. שיעור ההובלה היבשתית של סחר החוץ מזערי וסחר החוץ האווירי של ישראל בטונות מהווה כ- 1-2% בלבד מסך הסחורות .

 

סקירת הלמ"ס - סחר החוץ של ישראל  בשנת  2016  לסקירה המלאה לחץ כאן      

נתוני תנועת מטענים בנמלי הים ומדדי שירות
לנוחיותכם, תוכלו לצפות בנתונים שונים אודות תנועת המטענים והפעילות בנמלי הים המסחריים בחיפה, באשדוד ובאילת. זאת באמצעות הקישור המופיע מטה - לאתר רשות הספנות והנמלים , המספקת מידע עדכני ונתונים סטטיסטיים שנתיים ורבעוניים וכן נתונים נוספים אודות פעילות נמלי הים בחיפה, באשדוד ובאילת ומדדי שירות שונים:
 
לטבלת תנועת המטענים לפ​י נמלים - לחץ כאן