פרוייקט ה"כרמל"

במאי 2009 הושלמה הקמת מסוף המכולות החדיש "הכרמל" בנמל חיפה. מסוף מכולות חדיש זה הוקם ע"י חברת נמלי ישראל במסגרת תוכנית הפיתוח של נמל חיפה , היקף ההשקעה הכוללת בפרויקט- כמיליארד₪. מסוף המכולות החדיש הועבר להפעלתה של חברת נמל חיפה אשר ציידה אותו בעגורנים. תשתית נמלית חדישה זו, מהווה קפיצת מדרגה בשירות לעוסקים בסחר החוץ ולתועלת המגזר העסקי, ומבטיחה את יעדי חברת נמל חיפה לשמירה על רמת שירות גבוהה ללקוחותיה.

פרויקט "נמל הכרמל"
ביולי 1995 אישרה ממשלת ישראל את תוכנית האב לפיתוח הנמלים שהכינה רשות הנמלים, ונתנה "אור ירוק" לפיתוח נמלי הים המסחריים של ישראל . תוכנית הפיתוח נועדה לענות על הגידול הצפוי בתנועת המטענים נוכח התעצמות הסחר הבינלאומי הימי , לאפשר פקידת אוניות מכולות גדולות יותר ולאפשר רמת שירות נאותה למשתמשים בנמלים. במסגרת זו הוחלט על הרחבת שטחו ופיתוחו של נמל חיפה, כמנוף מרכזי לעידוד סחר החוץ של ישראל ולחיזוק מטרופולין חיפה והצפון.
ביולי 2005 הונחה אבן יסוד למסוף הכרמל. פרויקט "הכרמל" , הינו אחד מפרויקטי התשתית הגדולים שבוצעו במשק. המסוף החדיש מגדיל את קיבולת חברת נמל חיפה במעל ל- 500 אלף מכולות בשנה ומאפשר את פקידתן של אוניות מכולה גדולות מסוג סופר פוסט- פנמאקס (SPP ) המשנעות עד כ-10,000 מכולות (TEU ). השלמת העמקת רציף הכרמל בשנת 2017 ע"י חברת נמלי ישראל לעומק של 15.8 מטר מאפשרת כיום את פקידתה של אניה גדולה יותר הנושאת כ- 14,000 TEU . תוכנית הפיתוח ,שביצעה חברת נמלי ישראל, כללה הקמת מסוף מכולות מודרני משולב עם רציף חדש באורך של 700 מטר , בעל עומק מים של עד 15.5 ובנוסף רציף משני באורך של 250 מטר. המסוף החדש צויד בעגורנים מתקדמים לפריקה,טעינה ואחסנה של מכולות שנרכשו על ידי חברת נמל חיפה. כן הוקמו שטחי תפעול ואחסון נרחבים, מבני חשמל, תקשורת , מבנה תפעול ומאגר מים לחירום. בנוסף,  מתבצע פרויקט להקמת מתחם שער כניסה ויציאה משוכלל לנמל, המשלב אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לזיהוי, בידוק, בקרה ושליטה.
 
היקף ההשקעה ולוח זמנים
היקף ההשקעה הכוללת בפרויקט הכרמל עמד על כמיליארד ₪, העבודות בפרויקט החלו בחודש אוגוסט 2005. באוגוסט 2007 הושלמו עבודות התשתית הימיות והחל שלב ביצוע המשטחים העליונים של המסוף ובמאי 2009 הושלמה הקמתו של המסוף.

תוכנית הפיתוח והטכנולוגיה
עבודות התשתית
לאחר פעולת סילוק של משקעי נמל בהיקף של 450 אלף מ"ק , בוצע יבוש הדרגתי של שטח ים המשתרע על פני 250 דונם ,זאת, באמצעות מילוי השטח בכ- 3.1 מיליון מ"ק חול (חפירה ימית של 2.7 מיליון מ"ק חול+ חול וחומרי בניה ממקורות חיצוניים בכלל זה עפר מפרויקט "מנהרות הכרמל" בחיפה). מסוף המכולות כולל ערוגה מיוחדת לאחסנת מכולות חומרים מסוכנים וערוגות למכולות קירור (המצוידות ב- 9 גשרי קירור). מלבד אלה הוקמו מבנה תפעול ושירות לעובדים המשתרע על שטח של 600 מ"ר, מאגר מים לחירום בנפח 1000 מ"ק, מערכות תשתית לחשמל ,בכלל זה, 3 תחנות מיתוג השנאה (טרפו) , ומערכות תשתית לתקשורת , מים , ביוב וניקוז.
 
בתהליך בניית הרציפים החדשים הוחדרו שיגומי פלדה בכמות של 20 אלף טון ליצירת קירות הרציפים, כמות הבטון ששימשה להקמת המסוף עמדה על כ- 50 אלף מ"ק, בכלל זה כ- 1500 כלונסאות בטון שאורכם הכולל מגיע ל- 35 ק"מ. כ- 185 דונם מכוסים באספלט ו-115 דונם ירוצפו באבנים משתלבות.
מסוף הכרמל משתרע על שטח כולל של כ-290 דונם.

עגורנים ומנופים מתקדמים
רציפי הכרמל צוידו בציוד תפעולי מתקדם שחברת נמל חיפה אחראית לרכישתו, הכולל : 6 עגורני גשר – עגורני ענק, מסוג SPP (סופר פוסט פנמקס) אשר יכולים לשרת אוניות בעלות רוחב של 18 מכולות ). עגורנים אלה מצוידים במערכות תפעוליות וטכנולוגיות מתקדמות, מתנשאים לגובה של כ- 75 מטר במצב תפעולי. משקל כל עגורן- 1200 טון והוא בעל כושר הרמה של 55 טון, עם אפשרות להרמה בו זמנית של 2 מכולות 20 רגל.

בנוסף הותקנו ב- 3 הערוגות כ- 15 עגורני שער (RMG ) , המיועדים לטיפול במכולות בשטחי האחסון. העגורנים מצוידים במערכות עזר לתפעול ומותאמים לאחסנה של 11 מכולות ברוחב ו-5 מכולות בגובה. גובה כל עגורן כ- 30 מטר ומשקלו כ- 450 טון. בעל כושר הרמה של 40 טון.
 חברת נמל חיפה הטמיעה במסוף מערכת טכנולוגית מתקדמת לניהול מסופי מכולות (TOS ), הן ברציפי הנמל הקיים והן ברציפי הכרמל. מערכת מתקדמת זו , מאפשרת ניהול ושליטה על פעילות מסופי המכולות תוך שיפור רמת השירות ונצילות תשומות העבודה בצורה אופטימלית בתחום משאבי אנוש וציוד.

איכות סביבה
תוכניות פיתוח הנמלים שמות דגש מיוחד על נושא שמירת איכות הסביבה כחלק מובנה בתהליך הפיתוח. כך , חברת נמלי ישראל תפעל, במסגרת הפרויקט לשמירה על משטר זרימת החול בחופי חיפה, באמצעות העברת 450 אלף מ"ק חול, לשימור החופים הדרומיים של העיר. זאת, לאחר ביצוע תיחום ע"י העירייה (עבודות הנדסיות שיבטיחו את שמירת החול בקו החוף). ובנוסף העבירה החברה חול להזנת חופי מפרץ חיפה והקריות (חוף יהודית נאות) בהתאם להנחיות המקצועיות של המשרד להגנת הסביבה. במסוף המכולות הוקמה ערוגה מיוחדת למכולות חומרים מסוכנים, בה הותקנו אמצעי נטרול מתקדמים למקרה של דליפות חומרים מסוכנים ממכולות אחסון- אל תוך מיכל תת קרקעי מיוחד בו מורכבים חיישנים לאיתור מהיר של דליפה, המתריעים למוקדי חירום מאוישים בנמל. חברת נמלי ישראל מפעילה מערך מקצועי וייעודי לטיפול במקרים של זיהום ים בשמן בבריכות הנמלים .

לצפייה בגלריית תמונות לחץ כאן