פרויקט "נמל איתן"

​​
ב-2 אוגוסט 2005 נחנך "נמל איתן" . פרויקט "איתן" בנמל אשדוד (לשעבר פרויקט היובל ) הינו אחד מפרויקטי התשתית החיונים לתחום סחר החוץ, שהוקם ע"י רשות הנמלים והושלם ע"י חברת נמלי ישראל בעלות כוללת של כ- 3 מיליארד ₪ . ההקמה העמידה לחברת נמל אשדוד מסוף מכולות משוכלל, רציפים חדישים, שטחי עורף נרחבים , מערכות טכנולוגיות מתקדמות ומיטב הציוד התפעולי שנועדו לתת מענה הולם לצמיחת הסחר הבינלאומי הימי, לשפר את השירות לעוסקים בסחר חוץ וללקוחות חברת נמל אשדוד .
 
פרויקט איתן
פרויקט "נמל איתן" , ע"ש רא"ל רפאל איתן ז"ל, הינו תוכנית ההרחבה של נמל אשדוד, שנועדה לענות על הגידול הצפוי בתנועת המטענים ולהביא לשיפור מהותי בשירות ללקוחות הנמל ולענף הספנות. הפרויקט הסתיים בדצמבר 2006 , ומאז השלימה חברת נמלי ישראל את הקמת מתחם השער החדש והמשוכלל לנמל ומשלימה בימים אלה את הקמת מסוף רכבת מטענים בצמוד לנמל אשדוד המופעל ע"י זכיין מהסקטור הפרטי.

 
מסוף המכולות שנבנה במסגרת פרויקט זה ומופעל ע"י חברת נמל אשדוד. מסוף המכולות המודרני, וציוד חדיש הכולל מנופי ענק state of the art , לשינוע מכולות, ומערכות טכנולוגיות מתקדמות- שמאפשרים קליטה מהירה ויעילה של אוניות מכולה  וכן מתן רמת שירות גבוהה לספנות. חברת נמלי ישראל השלימה באפריל 2017 את העמקת רציף המכולות (23) לעומק של 15.8 מטר , אשר יאפשר לחברת נמל אשדוד לשרת אניות גדולות יותר (כ - 14,000
 TEU ).
תוכנית הפיתוח
במסגרת פרויקט "נמל איתן" הורחב נמל אשדוד באופן הבא:
שובר הגלים הוארך צפונה ומערבה ב- 1,150 מטר מראש שובר הגלים הראשי הקיים. יובשו 400 דונם שטחי הים והוקמו רציפים תפעוליים באורך של 1,700מטר ולעומק של עד 15.5 מטר , לקליטת אוניות מסוג סופר פוסט פנמקס. רציפים אלה משנעים מכולות ומטען כללי. בנוסף הוקמו שטחים תפעוליים ושטחי איחסון המשתרעים על שטח של 1000 דונם וכוללים מבני תפעול ושירות לעובדים, מערכות תשתית חשמל ותקשורת, תחנת חשמל למתח עליון ו-3 תחנות השנאה (טרנספורמציה). מתחם שער מודרני הולך ומוקם בימים אלה בעורף רציפי "איתן".
 
 
נמל איתן" במספרים
שובר הגלים- המגן על רציפי "איתן" עולה מקרקעית הים לגובה 30 מטר ולהקמתו נעשה שימוש ב- 4.5 מיליון טון של אבן ובטון, אורכו מגיע ל- 1,150 מטר. על שובר הגלים הונחו כהגנה כ- 13,500 קוביות בטון (משקל כלקוביה - 40 טון). 
רציפים- בבניית הרציפים הוחדרו 20 אלף טון שיגומי פלדה, לעומק של 26 מטר, ליצירת קיר הרציף. כלונסאות בטון נקדחו עד לעומק של 45 מטר לקבלת עומס עגורנים. 
שטחי תפעול- משתרעים על כ- 1,000 דונם. כמות האספלט בתהליך הבניה מגיעה לכ- 50% מזו של כביש חוצה ישראל.
עבודות תשתית ימיות- במהלך העבודות יובשו 400 דונם שטחי ים. לצורך מילוי הרציפים נעשה שימוש ב- 1.4 מיליון קוב חול .

 
נמל ידידותי לסביבה
דגש רב הושם על נושא איכות הסביבה. בתהליך תכנון הנמל הושקעו משאבים רבים כדי לצמצם עד למינימום את הפגיעה בסביבה. בנוסף לפעילות הקיימת למניעת פגיעה אפשרית במשטר זרימת החול , במסגרתה הועברו בשנים האחרונות מאות אלפי מ"ק חול מדי שנה מדרום לנמל אשדוד לצפונו . 
רציפי הצוברים והמטען הכללי בפרויקט "נמל איתן" נבנו באופן כזה שמי הנגר העיליים יועברו דרך מתקן שיקוע מוצקים. החומרים המסוכנים יאוחסנו בנפרד תוך בקרה ופיקוח של מערכת בטיחות משוכללת.
במסגרת פעולות הפיתוח של כבישי הגישה החדשים מהעיר אשדוד לנמל הועמד לרשות הקהילה שימוש בשטחי פארק לכיש , תוך סיוע בפיתוחו כאתר פנאי פתוח לציבור.

 
מתחם שער חדש - מקצר שהיית מובילים ומשאיות בנמל
במסגרת הפרויקט הקימה חברת נמלי ישראל מתחם שער חדש . פרויקט זה הפך את שערי הכניסה והיציאה של נמל אשדוד למתחם סופר מודרני אשר מניע במהירות את מערך ההובלה היבשתית ויקצר את שהיית המובילים בנמל. מתחם השער המודרני נבנה בהתאמה למודל הקיים בנמלי החוף המערבי בארה"ב. השער המודרני ומערכות טכנולוגיות מתקדמות דוגמת ה-TOS ,המערכת לניהול מסופי מכולות , תורמים תרומה רבה לקצור משך שהיית מובילים ומשאיות בנמל. השער החדש מתפרס על שטח של 150 דונם, וכולל 14 נתיבי כניסה, 18 נתיבי יציאה ומבנה משרדים חדש לשליטה ובקרה. בשער שולבו מערכות טכנולוגיות שמאפשרות זיהוי אוטומטי של המובילים והמטען ומתקנים מהמתקדמים בעולם לבידוק בטחוני, שיקוף , זיהוי חומרים מסוכנים ורדיואקטיביים.

 

 מערכת ממוחשבת לנהול מסופי מכולות נמל איתן
לראשונה בנמלי ישראל, הוטמעה במסוף המכולות החדש שהוקם במסגרת פרויקט זה ,מערכת טכנולוגית מתקדמת - מערכת לניהול מסופי מכולות (TOS ). המערכת הוטמעה בשנת 2007 גם במסופי המכולות הנוספים בנמל אשדוד. מערכת זו , שהוקמה בעלות של מיליוני דולרים מאפשרת לחברת  נמל אשדוד ניהול ושליטה על פעילות מסופי המכולות תוך שיפור רמת השירות ונצילות תשומות העבודה בצורה אופטימלית (משאבי אנוש וציוד).

 לצפייה בגלריית תמונות לחץ כאן