שר התחבורה בסיור בנמל הדרום: הרפורמה בנמלים ממשיכה להתקדם השלמת רציף העבודה בנמל הדרום הוקדמה בחמישה חודשים פלטפורמת ענק שיוצרה במיוחד עבור הפרויקט הגיעה מסין

השר כ"ץ: "נמל הדרום הוא אחד משבעת פלאי ישראל וכמו כל רפורמה גם זו יצאה לדרך אחרי מאבקים רבים"

הנמלים החדשים צפויים להתחיל לפעול בסוף שנת 2021


העבודות להקמת הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה, שני מיזמי תשתית מהגדולים במשק, מתקדמות במרץ. בסיור שהתקיים היום (ג') עם שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, ועם הנהלת חברת נמלי ישראל, בנמל הדרום, התרשמו מהיקף הביצוע בשטח. שלמה ברימן, מנכ"ל חנ"י, דיווח כי השלמת רציף העבודה בנמל הדרום הוקדמה בחמישה חודשים וכי שני הנמלים צפויים להתחיל לפעול בסוף שנת 2021.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ: "הביקור כאן היום מאפשר לראות את אחד משבעת פלאי ישראל. כאן יצרנו יש מאין והתגברנו על מכשולים ישראליים קלאסיים. העבודות מתקדמות והעובדים לא קיבלו שקל אחד תמורת בניית הנמל הקיים ולא היו מעורבים בדבר. כמו שאמרתי מלכתחילה, אנחנו ניתן כלים הוגנים לתחרות הוגנת, וזה מה שאנחנו עושים. התחייבתי למשרד האוצר, שבו התנגדו להקמת שני נמלים, שההקמה לא תהיה על חשבון תקציב המדינה וכך קורה. בזכות הנמל החדש תהיה כאן תנועה שהיא הרבה מעבר לתנועה הישראלית. יביאו הרבה מאוד תוצרת מחוץ לישראל וזה מה שהתחרות מייצרת – פריחה והוזלה של יוקר המחייה. כמו שאמרתי בעבר במליצות – אם עובדי נמל אשדוד ירצו לראות את הנמל החדש מקרוב הם יצטרכו לקנות משקפות".

רם בלינקוב, יו"ר חנ"י: "הליך גיוס ההון נמשך כמתוכנן והשנה נגייס עד 1.25 מיליארד ש"ח בשלב הראשון בעיקר מהמערכת הבנקאית ובהמשך משוק ההון באמצעות אג"חים ציבוריים".

נמל הדרום נבנה ע"י PMEC-Pan Mediterranean Engineering Co. Ltd  של צ'יינה הארבור הסינית ,שזכתה במכרז הבינלאומי להקמתו. נמל המפרץ בחיפה מוקם ע"י שותפות של החברות הישראליותאשטרום ושפיר.
הנמלים החדשים הינם מיזמי תשתית מהחשובים לכלכלת ישראל. הקמתם נועדה לתת מענה לצורך בהגדלת קיבולת הנמלים הקיימים הקרבה למיצוי, לשינויים הדרמטיים והמהירים בגודל האניות בקווי הסחר הבינלאומיים, וכן כדי למזער את תלותה של ישראל בנמלים אחרים באזור ולשמור על איתנותה של כלכלת ישראל הנשענת באופן כמעט מוחלט על נמלי הים, כשער המסחרי העיקרי. ההשקעה בהקמת הנמלים החדשים נחלקת בין חברת נמלי ישראל לחברות ההפעלה הבינלאומיות (המפעילים).
מה רואים בשטח
בנמל הדרום באשדוד נאגרים סלעי ענק שמשקלם עד מספר טונות וכן קוביות בטון המיוצרות בקו מיוחד שהוקם לצורך הפרויקט. הסלעים, האבנים וקוביות הבטון נועדו להקמת שוברי הגלים של הנמל החדש.  בנוסף ממוקמים במקום צינורות ושיגומי פלדה המיועדים להקמת מסגרת הרציפים.

מחברת נמלי ישראל נמסר כי הוקם רציף עבודה ממנו ישונעו חומרי הגלם להקמת הנמל, העבודות להקמתו כללו מילוי שטח הרציף המיועד בים, הקמת שוברי גלים, החדרת שיגומי פלדה ארוכים לקרקעית הים  ליצירת מסגרת הרציף.

בנוסף, מצפון לתחנת הכח "אשכול" החלה הקמת שובר הגלים המשני לנמל הדרום, שעם השלמתו יגיע לאורך של כ- 1,500 מטרים והוא נועד להגן על הנמל החדש מצפון. עבודות ההכנה לקראת הקמת שובר הגלים הראשי בעיצומן. שובר הגלים הראשי יתחבר לשובר הגלים הקיים של נמל אשדוד, אורכו יהיה כ- 600 מטרים והוא יתנשא לגובה של 32 מטר מקרקעית הים (מתוכם 99 מטר מעל פני הים), ומהווה למעשה "חומה" בחתך טרפזי שבסיסה המונח על הקרקעית הינו ברוחב 140 מטר ובאזור ראש שובר הגלים מתרחבת עד ל-2600 מטרים.

במקביל יוצרו 18 יחידות של מבני בטון ענקיים, הנקראים קיסונים - אורך כל אחד 24.5 מטר, רוחב 13 מטר, גובה 17 מטר. הקיסונים משמשים כקיר ים תומך לנמל בצידו המערבי ולהגנה מפני כוחות הים, המבנים משונעים למיקומם המדויק בים בהתאמה למבנה הנמל החדש ומשוקעים עד לקרקעית הים. הם יוצרו בתוך מתקן ימי ייחודי, מפעל צף, ששונע מחו"ל והוצב בצמוד לשובר הגלים הקיים בנמל אשדוד.

במרחב הימי של האתר פועלים כלים ימיים רבים המשמשים את הקבלן לביצוע העבודות בהם - סופר-פלטפורמה ייחודית שהובאה מסין לטיוב קרקעית תוואי שוברי הגלים של נמל הדרום, דוברות גדולות מימדים  לשינוע אבן וקוביות בטון, גוררות, אסדות להחדרת שיגומים (פרופילי פלדה), אניית מחפר ועוד. במקטע היבשתי פועלים מנופים, דחפורים, מכבשים ומובילים שונים. בתחילת הפרויקט הוקמו אתר התארגנות של מנהלת הפרויקט ודרכי גישה לפרויקט.

צלם : רענן כהן