חברת נמלי ישראל נערכת במרץ לקליטת מחלקות הים

עידן חדש בנמלי הים המסחריים

רכישת גוררות בשווי עשרות מיליוני שקלים, הפעלת  מרכזי בקרה למרחב הנמלי והקמת מערך הדרכה והכשרה למקצועות הימיים ושדרוג הסימולטור במכון הימי להכשרות: חברת נמלי ישראל נערכת במרץ לקליטת מחלקות הים במסגרת השלמת הרפורמה בנמלים ופועלת ליצירת מרחב ימי חדש  לנמלים בישראל

הרפורמה בנמלים מתקדמת בצעדי ענק: חברת נמלי ישראל (חנ"י) משלימה את ההכנות  לפתיחת הנמלים החדשים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד – המתוכננים להיפתח במהלך שנת 2021. בחודש הבא צפוי להתחיל שלב חשוב ברפורמה שתוביל לשיפור השירות בענף, והוא מעבר מחלקת הים מחברת נמל חיפה לחברה בת תחת חנ"י - חברת תעבורה ימית חיפה. מדובר באבן דרך חשובה ביישום הרפורמה ובשלב  מהותי שנועד להבטיח מתן שירות שוויוני, יעיל ובטיחותי לכל הנמלים - הקיימים והחדשים.

במסגרת היערכותה למעבר פעילות מחלקות הים,  והצורך לשדרג את מערך התפעול של  מחלקת הים בנמל חיפה  חברת נמלי ישראל החליטה על מהלך הצטיידות של כלי שייט תפעוליים חדשים – 2 גוררות וסירת נתב בשווי של עשרות מיליוני שקלים בשני הנמלים.

בנוסף חנ"י פועלת בימים אלה להקמת  מערך הכשרות עובדי מחלקות בים לניתוב האוניות ברשות לחינוך והכשרה ימית בעכו, ע"י שדרוג הסימולטור הקיים במכון וכן, לראשונה,  ע"י הקמת מערך התרגול, ההסמכה וההכשרה של עובדי מחלקות הים, באופן שישים את המכון בשורה אחת עם גופי הכשרה והדרכה מובילים בעולם  ויאפשר לראשונה לבצע את כלל התרגולים והדרכות בארץ במטרה להרחיב ולשמר את הידע והמקצועיות הקיימים בתחום זה בישראל.

הסימולטור במכון מאפשר לדמות תרחישים שונים במרחב הימי תוך התנסות של הכנסה והוצאה של אוניות  בגדלים שונים , בתנאי מזג אויר משתנים, במעטפת תפעולית ושונה ולרציפים שונים.

במקביל לרכישה ושדרוג הציוד, חנ"י פועלת להקמת מרכזי תכנון ובקרה (מת"ב) בחברות התעבורה הימיות ואף החלה לקדם גיוס והכשרה של עובדים למטרה זו. מרכזי התכנון והבקרה עתידים לנהל את התעבורה הימית בהסתכלות כוללת וראייה רחבה, ובכך לייצר את השוויוניות הכרחית לפעילות נמלית יעילה ומקסימלית ובהתאם לנוהל התור התפעולי. ניהול התעבורה על ידי גוף שהוא צד שלישי שאינו מחזיק ברציפים ואינו מצוי בתחרות, יבטיח ניהול יעיל, מיטבי, שיוויוני  והוגן, יבטיח תחרות בין נמלים ומסופים, ישפר את השירות ללקוחות הנמלים ויועיל לכלכלה ולסחר החוץ במדינת ישראל.

כחלק מהרפורמה חנ"י תפעל לפי התור התפעולי, הנקבע על ידי הרגולטור, רשות הספנות והנמלים, לכניסה והוצאה של אוניות, ובכך היא צפויה לקדם הוגנות ולהבטיח ששירותי התעבורה הימית יינתנו באופן מקצועי, יעיל, בטיחותי ושוויוני.

תפקידם של מרכזי הבקרה יהיה לקבל את כלל הדרישות מהנמלים ובהתאם להן לייצר תכנית עבודה מרחבית, ולעמוד בקשר רציף עם הנמלים, סוכני האוניה וכלל לקוחות החברה. הם יפעלו במקביל לתצפית הנמל שמנהלת את התעבורה הימית במרחב ואשר שומרת על בטיחות השייט באזור הנמל.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים  תא"ל מיל' מירי רגב: מעבר מחלקות הים תחת חברת נמלי ישראל ירשם כרגע היסטורי וחשוב לקידום הכלכלה בישראל. ההכנה וההתחדשות בציוד לוגיסטי, הקמת מרכזי הבקרה ושדרוג מערך ההדרכה יובילו לעידן חדש בענף הנמלים המסחריים ולשיפור משמעותי ברמת השירות הניתן ללקוחות הנמלים ויפעלו לטובתם של כלל אזרחי ישראל".

מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן: "המעבר המתקרב של מחלקות הים לחברות בנות תחת חנ"י הוא אבן דרך חשוב ברפורמה בנמלים, שישפר את רמת השירות ויועיל לכל הצדדים בענף. אנחנו פועלים במגוון היבטים כדי שהמהלך יתבצע באופן החלק ביותר ובכדי שחנ"י תהיה מוכנה לקלוט בצורה המיטבית את פעילות מחלקות הים ועובדיה".

נמל המפרץ ונמל הדרום העתידיים להיפתח במהלך 2021 הם בין מיזמי התשתית הגדולים בישראל, אותם מוביל משרד התחבורה באמצעות חברת נמלי ישראל. הנמלים החדשים נועדו לתת מענה לצרכי המשק בתחום הסחר הימי, לאפשר גידול בממדי האניות שיוכלו לפקוד את הארץ ולחזק את כלכלת ישראל. עם הפעלתם הצפויה בשנה הבאה תחל תחרות בענף הנמלים לטובת שיפור וייעול השירות ליצואנים, יבואנים, תעשיינים והציבור הרחב. הפעלת הנמלים החדשים תוזיל את העלויות של שינוע הסחורות ויבטיחו את המשך פיתוח וחיזוק התווך הימי של ישראל.